zondag 29 mei 2011

CO3 van start

Donderdag 19 mei was het zover; de eerste CO3 bijeenkomst in de kamer van wethouder Louwes. Acht onbekenden namen plaats achter de vierkante tafel, die gedekt was voor een waar diner. Ieder was gewapend met de wetenschap wat CO3 op papier wil nastreven, een smoelenboek met deelnemers en twee thema’s; open office en closed city, waar de inhoud nog aan ontbrak. Het verbindende woord was het alomvattende innovatie.

Allereerst was er de gebruikelijke kennismakingsronde, waar verschillende sectoren, functies, verwachtingen en interesses uit naar voren kwamen. De aanwezige believers en boegbeelden werden aan elkaar gekoppeld en hadden de mogelijkheid om nog iets dieper in te gaan op elkaars interesses en verbondenheid met de regio Rotterdam. Onder het genot van een drankje werd de algemene discussie al snel richting de attractieve stad gedirigeerd.

Een mooi aanknopingspunt om het eerste thema te introduceren; open office. Waarom zouden er niet meer flexplekken bij bedrijven zijn voor hun klanten? Hoe kunnen we van de stad een wifi omgeving maken? Hoe zorgen we ervoor dat mensen kunnen werken op tijden die hun uitkomen, los van het on-metropolische 9 tot 5. Met een rekensom presenteerde hij het potentieel voor dergelijke faciliteiten in het kader van gewonnen effectieve arbeidstijd op reistijd: voor de stad Rotterdam kwam deze grove berekening al snel aan op €800 miljoen. En dan is het potentieel van horeca ondernemers, die een business case maken rondom wifi en werkruimtes in de ochtenduren, nog niet eens meegerekend! Stel je voor: Dudok is van 9-12 een werkplak met heerlijke koffie. Elke kop koffie; een uur onbeperkt internet. Of misschien het overwerkkantoor: gezellig overwerken schept een band? Als eerste stap in het doen, is de handige app worksnug omarmen.

Een ander punt dat ter sprake kwam waren de overvolle parkeerplaatsen bij keten van der Valk. Hieruit blijkt dat het vaak gezien wordt als een ideale plek voor onderweg, tussen twee afspraken door. Nu gebruikt men er vaak een dongel, maar waarom wordt daar geen wifi gefaciliteerd? Waarom zou het niet een ontmoetingsfaciliteit kunnen hebben a la Seats to Meet voor de autoreiziger?

Rotterdam wil een bruisende metropool zijn, maar sterft ’s avonds uit; closed- city. Wat mist het als stad? Hoe kan er geleerd worden van concurrenten als Amsterdam (kleinschalig) en New York (grootschalig). Rotterdam zit in het midden en valt er nu buiten. Hoe belangrijk is het om districten met een sterke identiteit te hebben; de Jordaan, Oud Zuid, SOHO, Tribeca… en what about ontbijtcultuur in een 24/7 economy? Hier valt nog een hoop over te denken.

Gehoorde quotes op de avond:
‘Vertrouwen komt te voet, maar vertrekt te paard.’
‘De dagen dat de RET staakt, is het gezellig op straat. Rotterdam is te goed ontsloten met het OV, waardoor men in vergelijking met Amsterdam maar weinig in de stad loopt en fietst.’

Geen opmerkingen:

Een reactie posten