zaterdag 5 februari 2011

Snel lezen

Ogen zijn leidend. Ze rennen van links naar rechts over het papier. Haast in een moordend tempo. Onthouden komt later, het gaat nu om versnellen. Tot het punt dat er nog net voldoende begrip is.

Ik ben bewapend met twee boeken om me de kunst van snel lezen eigen te maken. Het boek Generatie Einstein van Boschma & Groen en Managing Innovation van Tidd &Bessant. Leesboek en studieboek worden continu afgewisseld. Tussendoor wordt er steeds een nieuwe techniek toegevoegd. Met het potlood horizontaal de regels volgen tot het eind, tot 3/4. Verticaal in het midden. Het in je hoofd voorlezen tegen gaan door andere gedachtes op te roepen, of beter nog: klassieke muziek. De cadans hiervan zit onder het hartritme en helpt de golvende beweging tussen de linker en rechter hersenhelft.

Een stukje psychologie: Je brein heeft een capaciteit van 1400 woorden. De linker hersenhelft houdt zich bezig met de logica. De rechter is meer visueel, creatief en voor de lange termijn. Zou dat ook betekenen dat voor innovatie een sterker beroep gedaan moet worden op de rechter hersenhelft? Hoe triggeren we deze? Binnen de marketing gebruiken ze hier logo’s, ofwel plaatjes voor. Maar ook hoofdletters schijnen goed te werken om door te dringen tot het lange termijn geheugen. Wat zou men extra in kunnen zetten voor innovatie?

Mindmapping is een tool die ingezet kan worden. Het dient zowel ter brainstorming, als ter verbinding tussen het korte- en lange termijn geheugen. Tijdens het snel lezen brengt het structuur en helpt het verbanden te leggen. Een mindmap kan ongeveer 15 pagina’s samenvatten. Om de informatie ook echt om te zetten in kennis, het op het netvlies verankeren, geldt de regel herhaling is de meester van de kunst. En wel na 1 dag, 1 week en 1 maand. Dezelfde cyclus is ook van toepassing op het creëren van draagvlak. Dat brengt me gelijk tot het begrip leren. Vanuit het snellees-perspectief is dit op te delen in begrijpen, onthouden en reflecteren. Onderaan zijn wat highlights verzameld van de geabsorbeerde passages.

Na een hele dag cursus te volgen van tijdrevolutie lees ik al twee keer zo snel: van 150 woorden per minuut naar ruim 300. En dit is pas dag 1. Hoe snel zal ik wel niet na dag 2 zijn?

Quotes from Managing Innovation
‘Innovation is driven by the ability to see connections, to spot opportunities and to take advantage of them.’ ‘Innovation is not just about opening up new markets- it can also offer new ways of serving established and mature ones. It stresses the need to complete the development and exploitation aspects of new knowledge. It is about turning opportunity into new ideas and putting these into widely used practice.’ ‘New ideas have the potential to change the quality of life and the availability of opportunity for people to achieve better.’ ‘Innovation is making inventions work technically and commercially.’ ‘Change is needed to create and deliver offerings that are to survive and grow.’
Hence, above statements result in the fact that innovation does not equals invention. To prosper in innovation a proper process is required, one that covers project management, market development, financial management and supportive organizational behavior. The key to success lies in the combination of ideas, motivated staff, enormous energy, vision and in the end; instinctive understanding of what the customer wants.

Wetenswaardigheden uit Generatie Einstein
Het adagium onder de jongeren is form follows function. Er is een verschil in oogpunt: emotioneel versus technisch. Betekenis versus mogelijkheden. Van co-creation naar increation. Voor volwassen is het lastig hiermee om te gaan, een angst voor het denken in de eigen mogelijkheden van de nieuwe ontwikkeling, waar design voorop staat. ‘Verwondering en verbazing voeren de boventoon, gekoppeld aan weerstand tegen vernieuwing.’ Een nieuwe functie hierin wordt een succes als ‘ er gedacht wordt vanuit het middel, met een volledig eigen functie, mogelijkheden en bestaansrecht.’ Voor de communicatie is de essentie van de boodschap centraal, het moet niet het middel of een mediumtype zelf zijn. De behoefte moet duidelijk aanwezig zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten