zondag 25 november 2012

Kitchenfarming


Een vriend werkt bij Philips en komt altijd met verhalen over fantastische nieuwe technische snufjes. Zo vertelde hij dat gaatjes nu echt moeten vrezen voor de tandborstel die ook kan flossen en waarbij een app aangeeft of je voldoende lang elke tand gepoetst hebt. Je zomervakantiesfeer kan voortaan thuis voortgezet worden met lampen die zich als een kameleon gedragen. En, ja apps zijn de trend, met een app bediend kunnen worden; lichtintensiteit en kleur. Direct effect. Met je vinger van links naar rechts over je vakantiekiekje, de kamer kleurt direct mee van blauw naar geel. Ook cityfarming heeft de aandacht, waar LED verlichtingsinnovaties worden toegepast om sla optimaal te kweken.  Groene muren vol met sla. Dit triggerde mij op de trend van zelfvoorzienendheid, waarbij ik niet zo zeer geïnteresseerd ben in cityfarming, maar in kitchenfarming voor de dichtbevolkte stedelijke gebieden. Is het niet veel duurzamer om zelf je eigen groente en fruit te telen in plaats van dit te laten importeren van ver, vervolgens in de winkel te kopen in een vastgestelde hoeveelheid en het overschot verrot te moeten weggooien? Philips is in staat om met licht de juiste temperatuur en lichtintensiteit per type groente af te stellen. Stel je voor, naast een keuken staat standaard een muur met bakjes, waar deze lampen op schijnen. Een dashboard, of beter natuurlijk een app, geeft de mogelijkheid om aan te geven waar ik behoefte aan heb. Bijvoorbeeld sterke verse basilicum. Klik. De juiste zaadjes worden in het bakje geplaatst, de lamp voedt het groeiproces en houdt de basilicum in leven. Nooit meer troosteloze bakjes kruiden.  Wellicht dat in de toekomst het groeiproces zelfs versneld kan worden met input uit de technieken van genetische manipulatie en 3d printen. Ik denk aan wortels, terwijl ik van werk naar huis rij en ondertussen heeft mijn kitchenfarming muur de zaadjes voor wortels geplant en zijn deze een half uur later volgroeid. Klaar om meegenomen te worden in de worteltaart. Lijkt me zeer duurzaam.



1 opmerking:

  1. Hallo :) heeft u weet of Philips verder doet met dergelijke initiatieven als het 'kitchen farming'?

    Graag een seintje

    Gegroet

    BeantwoordenVerwijderen