zondag 20 november 2011

Gamestorm


Voor de werkgroep innovatieversnelling ben ik als vervolg op het Rad van Belemmeringen bezig met het opzetten van een wiki en serious game rondom belemmeringen voor innovatie. Ter inspiratie bezocht ik woensdag 16 november de Gamestorm van het Buitenhuis. Een korte impressie:

De basis voor het effect van kennisdoorwerking is eeuwen geleden in het China door Confucius als volgt geformuleerd:

‘Tell me and I will forget.
Show me and I may remember
Involve me and I will understand.’


Deze observatie triggert om het element ‘involven’ te integreren in nieuwe inzichten ter bevordering van de (innovatieve) verandering; ofwel een gedragsverandering. Hiervoor bestaan verschillende middelen:
Gamification: game elementen toepassen in de werkelijkheid. Bijvoorbeeld stairway to ‘pianoheaven’ van de fun theory.
Serious gaming: simulatie van de werkelijkheid in een gesitueerde interactieve (leer)omgeving, waarbij mensen gemotiveerd worden tot ander gedrag of bewust worden van mogelijke effecten. Ten grondslag hieraan ligt een opdracht (doel) binnen een complex systeemmodel met verschillende onzekerheden. Bijvoorbeeld ‘The Great Flu’ over de evolutie van een griepvirus en daarmee het gevaar van een mogelijke pandemie.

Tijdens de gamestorm keken we naar verschillende maatschappelijke uitdagingen; van omgang met nieuwe systemen tot bewustwording bij de burger. Het doel was het oplossingsvermogen van de actoren door gebruik van serious gaming te vergroten. Verschillende concepten kwamen aan bod. Een app met een afvalrace, waarbij de duurzaamheidsmarge van je ingekochte producten wordt gescoord en beloond. Een voorverpakte appel in tray en plastic folio levert minder punten op dan losse appels. Daarnaast kun je dan via sociale media jouw score vergelijken met die van je vrienden of van de wereldwijde consumptie. Een totaal ander concept ging over kennisoverdracht van provincie naar gemeente in het kader van de decentralisatie: ‘jouw zorg, mijn zorg’. Een spel waarbij het doel voor de gemeente was om zo snel mogelijk de verschillende kennisdossiers over te nemen. Zowel de expliciete gedocumenteerde kennis als de impliciete kennis door praktijkbezoeken en netwerkdeling. Het doel van de provincie is het zo snel mogelijk gereed maken van alle gemeenten in de provincie en het spelen van de ‘puppetmaster’; uitschrijven van extra challenges voor bonuspunten. Een derde uitdaging: het bewustzijn creëren voor het belang van fietsen met licht. Terwijl er flink gebrainstormd werd over foto’s en flashmobs, ging mijn gedachte uit naar extra applicaties voor de cabriofiets.

Het lichtsjabloon om meer identiteit uit te stralen. In plaats van een diffuus licht, wijst het gekozen sjabloon je de weg. Voor kinderen valt er te denken aan dieren of tekenfilmfiguren. Voor volwassenen kan er gedacht worden aan merken van het bedrijf of als gadget voor het daten: een hartjessjabloon als je bezet bent en een poppetjessjabloon voor singles. Heel herkenbaar.

De fietskit waarbij licht, geluid, navigatie en energieopwekking wordt gecombineerd. Het is een afgeleide van de carkit, maar met meer functionaliteiten. Je bevestigd de houder aan het stuur. De houder is aangesloten op het dynamo en zorgt direct voor energietoevoer, waardoor de mobiele telefoon tegelijktijdig oplaadt als licht verspreidt (het probleem van geen voorlicht is dan opgelost). Daarnaast laat het schermpje de route zien en kunnen de luidsprekers zorgen voor muziek, wat veiliger is dan rijden met oordopjes.

Uiteindelijk zijn er voor de verschillende concepten functionele ontwerpen gemaakt. Compleet met titel, slogan, kenmerken, rollen, schetsen en waarom is deze game de moeite waard. Eén kostbaar advies voor mijn vervolgtraject: ‘keep it simple’. Start met het bouwen van je kapel in plaats van direct te denken in Gaudi kathedralen. Een hele uitdaging als je het over meer dan 50 belemmeringen hebt. De komende tijd zal ik het ervaren tijdens het vastleggen van het systeem en de workshops om het functioneel ontwerp aan te scherpen. De vorderingen zullen te volgen zijn op: http://www.snellerinnoveren.nl/

2 opmerkingen:

  1. Toevallig ook bij de www.trainstorm2030.nl geweest?
    Nog leuke APPS bij voor bijvoorbeeld Amsterdam --> http://www.appsforamsterdam.nl/?
    Groeten, Jeroen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Trainstorm kon ik niet bezoeken. Was het een goede ervaring? Bedankt voor de tip over appsforamsterdam; goede input voor de ontwikkelingen binnen CO3. Leuk om te zien welke initiatieven er allemaal al lopen.
    Groeten,
    Lija

    BeantwoordenVerwijderen