zondag 30 oktober 2011

Het vervoermiddel van de toekomst: Cabriofiets

Als klein kind vroeg ik regelmatig aan mijn vader, hoe zal de toekomst eruit zien? Dan kwam hij vroeg of laat altijd met de vliegmobiel; een zweefkussen die over luchtsnelwegen snelt van de Jetsons. Een combinatie van het vliegend tapijt, een raft en vliegtuig. Ook al leven we ondertussen in de 21ste eeuw, op dit moment hoor ik nog weinig over de zweefkussen. Wat mijnsinziens wél het vervoermiddel van de nabije toekomst kan worden is de overkapte elektrische fiets.

De elektrische fiets wint het aan populariteit. Werd het eerst afgedaan als een fiets voor ouderen omdat het minder inspanning vereist, sluipt het nu ook de wereld van de maatschappelijk verantwoorde ‘groene’ juppen binnen. Ondertussen staat het marktaandeel gelijk aan die van de kinderfiets. Het is een ideaal vervoermiddel voor de middellange afstanden met een gemiddelde actieradius van 70 kilometer. In de geconglomereerde Randstad kan je zo een hoop plekken aandoen. Ideaal om alle ellende van de auto (files, betaald parkeren en hoge benzine prijzen) achter je te laten. Daarnaast willen werkgevers en overheid graag dat mensen meer bewegen. Er worden ondertussen zelfs fietssnelwegen aangelegd zonder kruisingen met stoplichten en waar je als fietser altijd voorrang hebt. Doordat de elektrische motor tot de 25 km per uur het trappen ondersteunt hoef je niet meer bezweet aan te komen.

Dan is er alleen nog het argument van het onvoorspelbare natte Nederlandse weer, waarbij een regenpak altijd zorgt voor nattigheid. Hetzij omdat het ongemakkelijk is om over een pak aan te trekken, je geen plekt hebt om het op te bergen of doordat je het daardoor van binnen zo warm krijgt, dat het lijkt alsof het van binnenuit regent. Geen nood, waarom niet een cabriofiets á la de cabrio scooter. Een overdekte fiets biedt vele uitkomsten, zo kun je het maken van hetzelfde materiaal als de veiligheidshesjes inclusief reflectorstreep en ledlicht. Een interessant alternatief is om het te gebruiken voor reclame: het rijdt langzamer dan de auto, waardoor het logo of de boodschap ook echt gelezen kan worden.

Helaas bestaat de cabriofiets (of het woord) nog niet, maar volgens mij moet een prototype uit een aantal buizen gecombineerd met rolgordjnen goed te fabriceren zijn. Ik stel de volgende paklijst voor:
- 8 buizen
- 3 doorzichtige rolgordijnen
- 1 reflecterend rolgordijn
- twee ogen
- 4 haken
- aantal schroefjes en bouten
- 3 meter flexibele tentstok

De uiteinden van het stuur, de bagagedrager en pedalen vormen het statief.De tentstokken moeten worden ingenaaid in het rolgordijn om ervoor te zorgen dat er voldoende bollng is voor het dak. De rest kan als een ikea bouwpakket in elkaar geschoefd worden. Bijgevoegd een bouwtekening. Laten we gaan bouwen aan het vervoermiddel van de toekomst!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten