zondag 4 september 2011

Out of the polder II

Ondertussen wordt veel geschreven, gediscussieerd en geprojecteerd omtrent de Nederlandse berg/ diebergkomter. Hieronder een aantal links om op de hoogte te blijven van de meest recente ontwikkelingen:

- Diebergkomter
- Futuristische beelden
- De Nederlandse berg
- Opiniestuk in de Elsevier
- Achtergrondstuk in het AD

Laatst vroeg iemand mij: 'De berg in Nederland is vast een nieuw idee, maar is dat ook innovatie?'. Nu blijkt, o.a. ook uit de reactie op mijn eerdere blog en de talloze reacties op de stukken van hierboven, dat velen al met het idee kwamen, maar dat het vaak snel weer opzij werd geschoven. Nu wordt er volgehouden, er is doorzettingsvermogen en daadkracht gegenereerd om de koppen bij elkaar te steken. Of de berg een innovatie is, hangt af van de gekozen techniek/ proces. Wat me op dit moment erg aanspreekt, is de manier waarop de publieke opinie meegenomen wordt en hoe alle partijen uit de driehoek -overheid/ kennisinstellingen/ markt- meepraten. Op dit moment gaat het echt nog om een idee met potentie voor innovatie te ontwikkeling, waar stakeholders een geheel nieuwe beleving krijgen voorgeschoteld en op een nieuwe manier om kunnen gaan met problemen of uitdagingen door de unieke functionaliteiten voor landschappelijk Nederland. Dit brengt me op de reactie van een andere #diebergkomter volger: stel dat de berg er is, dan is Nederland (de lage landen) geen Nederland meer. We hebben dan een hoog Holland. Ik zou voortbouwend op Shakespeare zeggen: What's in a name? That which we call the Netherlands, by any other name would live as sweet.

Komende dinsdag heb ik een voorbereidende brainstormsessie over de invulling van de beursvloer voor de Werkgroep InnovatieVersnelling op de Innovatie-estafette. En wie schuift er aan ... Mr. de Nederlandse berg. Ik ben erg benieuwd wat daar uit zal komen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten